معرفی امامزاده موسی مبرقع علیه السلام در قم

0 2,129

امامزاده موسی مبرقع علیه السلام یکی از امامزادگان مجرب در استان قم است.

زندگینامه ی امامزاده موسی مبرقع علیه السلام

ازدواج امام جواد علیه السلام با ام الفضل دختر مامون، سال ها گذشت ولی ام الفضل دارای فرزندی نشد چونکه عقیم بود، بدین جهت امام جواد علیه السلام با کنیزی به نام سمانه از اهالی مغرب ازدواج کرد.

 

سمانه مادر امام هادی و موسی مبرقع علیهم السلام

دست مشیت و تقدیر الهی بود که سمانه را همراه کاروانی از مغرب به مدینه آورد و به همسری امام جواد (ع) مفتخر گردانید.

امام جواد علیه السلام در حق این بانوی پر کرامت چنین فرمودند: نام او سمانه است او بانوئی است که حق را می شناخت و از بانوان بهشت است. شیطان سرکش به او نزدیک نشود و نیرنگ طاغوت عنود به او را نیابد. او همواره مورد نظر خداوند است و در مقام والای معنوی در ردیف مادران صدیقان و صالحان است.

امام جواد علیه السلام از سمانه دارای دو فرزند شد که اولی امام هادی است و دو سال بعد هم فرزند دیگرش که او را موسی نام نهادند در سال 214 هجری قمری به دنیا آمد.

امامزاده موسی مبرقع علیه السلام

کودکی موسی مبرقع (ع)

در حدیثی نورانی از امام جواد علیه السلام است که می فرمایند: موسی از نظر ظاهری و معنوی شباهت به مادرش حضرت سمانه دارد.

که این شباهت به چنین بانوی یگانه نشان اوج منزلت و فضیلت آن جناب را دارد.

دوران کودکی حضرت موسی در دامن مادری با تقوا و در سایه ی پدر بزرگوارش امام جواد (ع) و در جوار برادرش امام هادی (ع) بود و کودکی خود را در مدینه سپری نمود.

شخصیت برجسته ی حضرت موسی (ع)

با تبعید پدرش امام جواد علیه السلام، موسی 6 ساله بود اما به وسیله ی برادر ارجمندش امام هادی (ع) به کمالات علمی و معنوی بالائی دست یافت.

تا جایی که مردم وی را به عنوان شخصیت برجسته در علم و تقوا می شناختند و مسایل دینی خود را از وی سوال می کردند اما او به خاطر احترام فراوانی که به برادرش داشت بدون اجازه ی او به مسایل مهم پاسخ نمی داد.

آن بزرگوار چشمه ای از علوم کوثر فاطمی بود که تفسیر قرآن و احادیث را به طور مستقیم از امام معصوم نقل می کرد.

از جمله بزرگان شیعه، ثقه الاسلام کلینی در کافی، شیخ طوسی در تهذیب الاحکام، شیخ مفید در اختصاص، ابن شعبه در تحف العقول، از جناب موسی مبرقع علیه السلام روایاتی نقل کرده اند که شاهدی بر صداقت وی در نزد بزرگان شیعه است.

پرهیزکاری، امانت و تقوای حضرت موسی نزد پدرش امری بود مسلم، که امام جواد (ع) او را متولی موقوفات و صدقات خود نمود. این موضوع در وصیت نامه ی امام جواد صریحاً بیان شده است.

چرا او را مبرقع نامیده اند؟

حضرت موسی چهره ای زیبا و جذاب همچون حضرت یوسف داشتند که به هنگام عبورشان از جائی، مردم دست از کسب و تجارت برمی داشتند و به تماشای ایشان می ایستادند به همین دلیل ایشان نقاب و برقع به چهره ی مبارک می انداختند و از این جهت به مبرقع معروف شدند.

امامزاده موسی مبرقع علیه السلام

هجرت به قم

موسی مبرقع در سن 42 سالگی وارد قم شدند. روسای عرب مقیم قم، به او پیغام دادند که از مجاورت و همسایگی ما بیرون برو، که علتش هم نشناختن او بوده است، به خاطر اینکه پیوسته روی خود را با برقع می پوشانید.

حضرت موسی هم از قم به کاشان رفتند و آنجا مورد احترام قرار گرفتند.

نوه ی آدم اشعری با پی جوئی بیرون رفتن موسی مبرقع از قم، اهالی قم را به خاطر این عمل ناشایست توبیخ کردند و با عده ای از بزرگان عرب به کاشان رفتند و با عذرخواهی او را به قم آوردند.

استقبال مردم قم از حضرت موسی علیه السلام

مردم قم وقتی حضرت را شناختند که او فرزند بلافصل امام جواد علیه السلام است، وی را بسیار تجلیل و اکرام کردند و از مال خود برای او خانه ای خریدند و چند سهم از سه قریه را به او واگذار کردند و مبلغ 20 هزار درهم به او عطا نمودند.

سپس حضرت موسی با این اموال چند روستا و چند زمین کشاورزی خریداری کردند و به زندگی خوبی نایل آمدند.

آنگاه خواهرانش زینب، ام محمد، میمونه و دخترش بریهه به قم آمدند و تا پایان عمر در قم ماندند.

یکی از توفیقات جناب موسی مبرقع و خواهر بزرگوارش زینب در ایام اقامتشان در قم، ساخت گبند و بارگاه برای کریمه ی اهلبیت، حضرت معصومه سلام الله علیها بوده است.

رحلت حضرت موسی

وی 40 سال در قم مقیم بودند و در شب چهارشنبه آخر دی ماه 8 روز مانده به آخر ربیع الثانی، یعنی 22 ربیع الثانی در سال 296 هجری قمری در سن 82 سالگی دار فانی را وداع نمودند و در مزار شریف چهل اختران به خاک سپرده شدند.

امامزاده موسی مبرقع علیه السلام

چهل اختران هم به این علت گفته اند: که جمعی از خاندان موسی مبرقع که عدد آنها به 40 تن می رسد در این مکان شریف دفن هستند.

فرزندان موسی مبرقع علیه السلام

درباره تعداد فرزندان آن حضرت، اختلاف است در تحفه الازهار آمده است که وی دارای 6 پسر بوده است ولی در جائی دیگر آمده است که وی دارای 2 پسر و 4 دختر بوده است.

بدون تردید همه ی علما اقرار دارند که حضرت دارای 2 پسر به نامهای محمد و احمد بوده است که محمد دارای فرزند نشده ولی نسل موسی مبرقع از فرزندش احمد ادامه یافته است.

محدث قمی با استفاده از (تاریخ قم) می گوید: موسی مبرقع جد سادات رضوی، تقوی، نقوی، برقعی، رضائی و … است و رشته ی اولادش تا به حال منقطع نگشته است و نسبت بسیاری از سادات به او منتهی می شود. او اول کسی است که از سادات رضوی در سال 256 هجری قمری به قم وارد شده است.

کرامت های آن حضرت

معجزات و کرامتهای آن حضرت بسیار است که ما در اینجا به ذکر یک نمونه ی آن می پردازیم.

سال 1382 شمسی پسری به نام سید محسن از اهل قم، تصادف کرد و ضربه ی مغزی شد که دکترها او را جواب کردند. مادرش متوسل به حضرت موسی مبرقع (ع) می شود و نذر می کند که اگر فرزندش شفا یابد یک عدد قالیچه برای امامزاده ببافد. پس از این نذر به طور عجیبی ظرف مدت کمی فرزندش شفا یافت.

سفارشاتی در مورد ایشان

یکی از اولیای الهی نقل می کند که در عالم رویا حضرت امام رضا علیه السلام را دیده که از مردم گلایه می کردند که چرا به زیارت نواده ی من موسی مبرقع علیه السلام نمی روند.

حضرت آیت الله بهجت فرموده اند: هر کس به امامزاده موسی مبرقع خدمتی بکند مورد عنایت اهل بیت، امام جواد علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار می گیرد.

علما و عرفای بزرگی همچون آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله مرعشی نجفی، آیت الله کشمیری به زیارت امام زاده موسی مبرقع (ع) و امامزادگان دیگر در این مرقد تاکید ورزیده اند.

در زیر عکس های مختلف این بارگاه متبرک را مشاهده می کنید.

 

آدرس امامزاده موسی مبرقع علیه السلام