طاووس اهل بهشت کیست

4,427

طاووس اهل بهشت یکی از صفاتی است که به امام زمان عجل الله نسبت داده اند؛ اما چه کسی این صفت را به ایشان داده است و دلیل آن چیست؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام هر کدام در سخنان خود به اوصاف امام مهدی (عج) اشاره کرده اند. حضرت امام رضا علیه السلام در توصیف ویژگی های چهره و سجایای اخلاقی و ویژگی های برجسته آن حضرت می فرمایند: «قائم آل محمد (عج) هاله هایی از نور چهره زیبای او را احاطه کرده است رفتار معتدل و چهره شادابی دارد. از نظر ویژگی های جسمی شبیه ترین فرد به رسول خدا (ص) است. نشانه خاصّ او آن است که گرچه عمر بسیار طولانی دارد، ولی از سیمای جوانی برخوردار است؛ تا آن جا که هر بیننده ای او را چهل ساله یا کمتر تصور می کند.از دیگر نشانه های او آن است که تا زمان مرگ با وجود گذشت زمان بسیار طولانی هرگز نشان پیری در چهره او دیده نخواهد شد».

طاووس اهل بهشت کیست؟

پیامبر اکرم صلی الله در کتاب فضائل الخمسة من الصحاح الستة فرموده اند: «مهدی (ع) طاووس اهل بهشت است».

همچنین در وصف امام عجل الله در کتاب منتهی الآمال (ج۲؛ ص۴۸۱) آمده است: حضرت مهدی طاووس اهل بهشت است؛ چهره اش مانند ماه درخشنده است و گویا جامه هایی از نور بر تن دارد.

 

در فرازی از دعای عهد نیز می خوانیم: اَللّهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ، وَ الْغُرَّةَ الْحَميدَةَ وَ اكْحُلْ ناظِري بِنَظْرَة منِّي اِلَيْهِ.

یعنی: خدايا آن جمال با رشادت و آن پيشانى نورانى ستایش شده را به من بنمایان و سُرمه وصال ديدارش را به يك نگاه به ديده ام بكش.

طاووس پرنده ای بسیار زیبا است و از میان پرندگان به عنوان شگفت انگیزترین پرنده شناخته می شود، حضرت علی علیه السلام، در کتاب نهج البلاغه؛ خطبه ی مفصلی را درباره زیبایی های طاووس فرموده اند. شاید به همین خاطر باشد که امام زمان عجل الله را نیز از حیث زیبایی به طاووس تشبیه کرده اند.

 

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر:

۱- “معصوم چهاردهم” تالیف آیت اللهی.

۲- “یوسف زهرا” اثر آیتی.

۳- “مهدی امام حاضر” نوشته ی بهادری نژاد.

۴- “گل نرگس” تالیف محمدعلی شهاب.