غیبت کبری حضرت مهدی عجل الله

2,516

غیبت کبری؛ دومین غیبت حضرت مهدی عجل الله است که دوران طولانی آن همچنان ادامه دارد.

غیبت صغری امام مهدی عجل الله ، با رحلت چهارمین نائب خاصش پایان پذیرفت و دوران غیبت طولانی مدت شروع شد و بدین سبب راه های ارتباط با امام مهدی (عج) قطع گردید و آن حادثه بزرگ و مصیبت عظیم رخ داد و رهبری دینی دگرگون شد و به فقها و مجتهدان برخوردار از شرایط فتوا انتقال یافت.

امام مهدی (عج) در نامه ای به یکی از چهره های مورد اعتماد شیعه به نام اسحاق بن یعقوب فرمودند:

در مورد رویدادهایی که در آینده رخ می‌دهد به راویان حدیث ما رجوع کنید زیرا آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر شما می‌باشم.

این بدان معنی نبود که امام مهدی (عج) از جامعه اسلامی عقب نشینی نموده و یا از رهبری مرکز امت اسلامی و تصرف در جهان، کناره گیری نموده است؛ بلکه بدان مفهوم است که نظام امامت تا پایان و انقراض جهان امتداد خواهد یافت. زیرا نظام امامت یک نظام الهی است، خواه در جامعه حاکم باشد و رهبری را در اختیار داشته باشد، خواه از رهبری جامعه ممنوع شده و تحت فشار حکومت های غاصب و ظالم قرار گرفته باشد، هرگز زوال و نابودی را نمی پذیرد.

در این جا یک سوال به ذهن انسان خطور می‌کند!

_ پس چه فایده ای از امام غایب به مردم و جامعه می‌رسد؟

_ آیا شیعیان در زمان غیب امام مهدی(عج)، از وجود مبارک او بهره مند می‌گردند؟

پیامبر اکرم (ص) و امام سجاد و امام صادق علیهماالسلام، امام مهدی عجل الله را به خورشید نهان در پس ابرها تشبیه کرده اند.

حضرت مهدی (عج) نیز می‌فرماید:

_ چگونگی استفاده از من در عصر غیبت درست همانند بهره وری زمین از خورشید است هنگامی که ابرها آن را از چشم ها بپوشانند.
به راستی این تشبیه چقدر عمیق است و این تعبیر چقدر زیبا و کامل است.

اگر مردم در روزگاران گذشته از خورشید تنها همین را می‌دانستند که یکی از اجرام آسمانی است که بر زمین می‌تابد و با تابش انوار آن، روز آغاز و با غروب آن، روز به پایان می‌رسد، اینک دانش روز دریافته است که خورشید فوائد عظیم و منابع بسیار مهمی دارد که توضیح آن فرصت بیشتری می‌طلبد.

اینک جای سوال است که چرا حضرت مهدی(عج) را به ماه پشت ابر تشبیه نکرده اند و به خورشید پشت ابر تشبیه کرده اند؟

در پاسخ باید گفت:

روشن است که خورشید در مقایسه با ماه از جهات گوناگون دارای امتیازاتی است؛

1_ نور خورشید از خودش سرچشمه می‌گیرد در حالی که ماه، نور خویش را از خورشید کسب می‌کند.

2_ در پرتو خورشید فواید بسیاری است در حالی که در پرتو ماه فوایدش به این مقدار نمی‌رسد.

3_ خورشید در منظومه شمسی نقش رهبری و برجسته ای دارد اما ماه یکی از سیاراتی است که در منظومه شمسی شناور می‌باشد و… فواید و امتیازات بیشتری که لزومی ندارد در اینجا از آنها نام برده شود.

وقتی ابرها جلوی خورشید را می‌گیرند، نمی‌توانند چیزی از اثرگذاری آن را تغییر دهند و تنها مانع رؤیت آن می‌شوند.

امام مهدی(عج) کسی است که تمامی خوبی ها و برکات و الطاف نهایی خداوند و بهره های معنوی او به مردم، همه از وجود او سرچشمه می‌گیرد.

او به اذن خداوند متعال از پس پرده غیبت بر جهان هستی، حاکم و ناظر است.

زندگی او زندگی انسانی ناتوان نیست که فاقد قدرت و امکانات باشد و تنها به نماز و روزه بسنده کند و وقت خویش را در دشت ها و به دور از مردم و بی خبر از سرنوشت انسان ها و کشورها بگذراند؛

هرگز… و هزار بار می‌گوییم هرگز…!

امام مهدی (عج) با وجود غیبتش که خداوند برای او خواسته است، به قدرت خداوند هرکاری را که اراده فرماید قادر به انجام آن می‌باشد، زیرا خداوند همه امکانات لازم را برای او فراهم می‌آورد.

و هیچ جای شکی نیست که همه کارها و تصرفات آن حضرت بر اساس حکمت و مصلحت است، نه مطابق با هوای دل و تمایلات نفسانی.

بر این اساس است که یکی را شفا می‌دهد، به یکی میبخشد و به یکی نه، خود را به انسانی نشان می‌دهد، گاهی در عراق است، گاهی ایران، گاهی مکه و… .

او همواره تسلیم اوامر خالق یکتاست.

تمامی این کارها به قدرت خدا و به اذن او صورت می‌گیرد.

با این تفاسیر مشخص می‌شود که چرا امام مهدیِ(عج) غایب به خورشید در پس ابر تشبیه شده است.

امام با این اوصاف برای زمینیان مایه امنیت و وجود او سبب بقاء زمین و اهل آن است.

به یمن برکت او همه موجودات روزی می‌خورند و زمین و آسمان ها به وجود او استوار می‌گردد.

امام علی(ع) از پیامبر(ص) آورده است که فرمود: برای اهل آسمان ستارگان مايه ی امنيت هستند و برای اهل زمين، خاندان من مايه ی امنيتند.

با نابودی ستارگان، اهل آسمان نابود و با نابودی خاندان من، اهل زمین نابود می‌گردند.

کوتاه سخن اینکه: امام مهدی(عج) از راه های گوناگون و با وسایل مختلفی که برای او فراهم است و با استفاده از قدرت های مادی و ماوراءالطبیعی که بدان مجهز است، از شیعیان خویش دفاع می‌کند و به دعای امام مهدی(عج) و طلب او از خداوند متعال، فتنه ها برطرف می‌گردد.

پس امام مهدی(عج) حافظ و نگهدارنده شیعیان خویش از راه دعاست و اگر دعای او نباشد زندگی جز این می‌بود که در حال حاضر هست.

و دیگر اینکه به گفته علامه طباطبایی در اعتقاد شیعیان وظیفه امام تنها بیان صوری معارف و راهنمایی ظاهری مردم نیست و علاوه بر این، ولایت و رهبری باطنی اعمال را نیز به عهده دارد و اوست که حیات معنوی مردم را تنظیم می کند. در نتیجه بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام در این باب تاثیری ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد.

همچنان که در طول دوران غیبت بسیارند کسانی که چه به صورت مکاشفه و یا در عالم رویا و یا بیداری موفق به برقراری ارتباط با آن حضرت گشته اند. گذشته از این سرگذشت کسانی که در زمان ما به دیدار آن حضرت مفتخر شده اند نیز بسیار زیاد است.

منابع:
برگرفته از کتاب امام مهدی از ولادت تا ظهور نوشته سید محمد کاظم قزوینی
1_ غیبت شیخ طوسی_در اکمال الدین شیخ صدوق،ج2_ص484_بحارالانوار،ج53،ص181.
2_اکمال الدین،ج1، ص253_بحارالانوار،ج 52 ص 92
3_اکمال الدین،ج1،ص 207.
4_الامة_تالیف احمد محمود صبحی ص413.
5_صواعق محرقه، ص ۱۵۰ و احمدبن حنبل در کتابش(المناقب) آن را روایت کرده است. بحار الانوار علامه مجلسی، ج۲۷، ص۳۱۰، به نقل از اکمال الدین. طبری شافعی در کتابش(ذخایر العقبی) ص۱۷. چاپ مصر سال ۱۳۵۶ هجری این حدیث را نقل کرده است . کتاب رشفه الصادی تالیف ابی بکر الحضرمی ص۷۸ . اسعاف الراغبین تالیف صبان ص۱۴۴ . فرائد السمطین، ج۲، ص۲۵۳ و غیره