راز طول عمر امام مهدی عجل الله از دیدگاه های مختلف

1,072

راز طول عمر امام مهدی عجل الله برای برخی از افراد سوال است و البته گروهی نیز که علاقه مند به مباحث مهدویت هستند، دوست دارند در این باره بیشتر بدانند. در این مقاله نگاه جامعی به این موضوع می اندازیم.

امام مهدی عجل الله چگونه تا به امروز زیسته است؟

قبل از هر چیز بر این عقیده هستیم که بحث و گفتگو درمورد طول عمر امام مهدی(عج) بحث سازنده و هدفداری نیست و کسی که این بحث را مطرح می‌کند؛ در واقع خود را به ناآگاهی می زند و به حق ستیزی می پردازد.
به دلیل اینکه ما تاکنون کسی را ندیده ایم که درمورد طول عمر فرشتگان یا ابلیس بحث کند یا در مورد طول عمر حضرت خضر علیه السلام که از آب حیات نوشید و از زمان حضرت موسی علیه السلام تاکنون زنده است، بحث نماید و تنها همه اشکال تراشی ها در مورد طول عمر امام مهدی (عج) است.
به راستی این بهانه جویی و خود را به ناآگاهی زدن برای چیست و چرا این امر را مورد استهزاء قرار می دهند؟ آیا این عمل به انگیزه کینه جویی و دشمنی با خاندان پیامبر (ص) است؟ یا شک و تردید در قدرت خدای متعال است؟ این چنین دور از حقیقت پنداشتن که از ناآگاهی و بی خبری بر می خیزد چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟
به یاد دارم هنگامی که فضانوردان در کره ماه پیاده شدند، این خبر در سراسر جهان منتشر شد و عکس فضانوردان در لحظه فرود بر سطح کره ماه بر صفحه تلویزیون ها پدیدار شد و ماهواره های مصنوعی آن را به سراسر جهان انتقال دادند. با همه این ها بسیاری از آن هایی که من می شناختم را دیدم که این رخ داد را به تمسخر گرفتند و آن را دروغ به حساب آوردند.تا آنجا که یکی به من گفت:من از شما تعجب می‌کنم که چگونه این دروغ را باور میکنی؟ چگونه ممکن است که مسیحیان و کافران در کره ماه فرود آیند؟
آیا دور از حقیقت دانستن و انکار آنان مانع از واقعیت رسیدن انسان به کره ماه شد؟… هرگز!
طبیعی است که هرگز در طولانی بودن عمر امام مهدی (عج) که یک حقیقت اثبات شده است،فرصتی برای انکار و تردید وجود ندارد و شبهات پیرامون این موضوع ارزشی ندارد زیرا این نوع شک و تردید همانند شک و تردید درباره گرمی آتش یا نور خورشید در وسط روز است که از حقایق ثابت می باشند.

طول عمر امام مهدی عجل الله در پرتو قرآن کریم

اگر بخواهیم موضوع طول عمر را از نظر قرآن کریم بررسی کنیم انسان های بسیاری را می‌یابیم که خداوند متعال مقرر فرموده که قرن های طولانی زندگی کنند و اینجاست که طول عمر امام مهدی (عج) یک پدیده عادی و طبیعی جلوه می کند.خداوند در آیه ۱۴ سوره عنکبوت می‌فرماید: (ما نوح را به سوی قومش فرستادیم.پس او در میان آنها ۹۵۰ سال درنگ کرد و آنگاه آن قوم ستمکار را طوفان فرا گرفت.)
طبق این آیه دورانی که حضرت نوح در میان قوم خویش جنگ کرد،۹۵۰ سال بود.پس عمر او هنگامی که به پیامبری مبعوث شد چقدر بوده و پس از طوفان چه مدتی زیسته؟

در روایتی از امام صادق (ع) آمده که فرمودند: نوح ۲۳۰۰ سال زندگی کرده که ۸۵۰ سال آن قبل از مبعث و ۹۵۰ سال نیز در میان قومش بود و آنها را به زندگی خدا دعوت می‌کرد و ۵۰۰ سال هم بعد از آن بود که آب فروکش کرد و او از کشتی پیاده شد و ساختن شهرها را بنا نهاد و فرزندان خویش را در شهرها سکونت داد.
به هرحال واضح است که نوح (ع) طی قرن های طولانی به خواست خدای متعال زیسته است.

از امام سجاد (ع) نیز روایت شده که فرمودند: در قائم ما شیوه و سنتی از نوح (ع) است و آن طول عمر است.
قدرت خداوند در تحقق خواست حکیمانه اش،در داستان یونس نبی نیز تجلی پیدا می‌کند.در آیه ۱۴۲ و ۱۴۳ و ۱۴۴ سوره صافات میخوانیم:
(پس نهنگ او را به کام خود فرو برد و او مورد ملامت مردمش بود. و اگر او از ستایشگران خدا نبود،تا روز قیامت در شکم نهنگ باقی می‌ماند.)
از این آیه نیز استفاده می‌شود که خداوند متعال قادر است در مکانی که حتی در آن هوا و غذا و چیزی از لوازم زندگی و ادامه آن نباشد،نه تنها انسان را از مرگ حفظ کند بلکه از هضم شدن در شکم نهنگ و تبدیل شدن به جزئی از پیکر نهنگ تا میلیون ها سال نیز محفوظ بدارد.
با توجه به این، آیا خداوند متعال قادر نیست که ولی خویش را از مرگ محافظت کند و صدها سال به او عمر دهد؟

طول عمر امام مهدی عجل الله از دیدگاه عقیدتی

اگر به عمر از دیدگاه عقیدتی بنگریم آن را یک امر عادی می بینیم. هرکس به خداوند ایمان داشته باشد,معتقد است که پایان عمر دست خداست. معنای این سخن این است که خداوند عمر هرموجود زنده ای را مقدر می فرماید و بر طولانی ساختن عمرها همانقدر تواناست که در کوتاه کردن عمر قادر است. پس اگر خداوند برای یکی از بندگانش عمری طولانی را مقدر كرده،واضح است که همه امکانات مادی وخارق العاده را باهم برای طولانی ساختن عمر فراهم می آورد.

جسم انسان پس از مرگ پوسيده و متلاشی می شود و به صورت اجزای پراكنده و به كرم هايی تبديل می شود. اين اتفاق به صورت عادی و طبيعی است اما در همين حال ما در شهر قاهره (مصر) می بينيم كه ده ها جسد موميايی شده از دوران فراعنه تا به الان که هزاران سال از عمر آنها گذشته، دارای اعضا و اندام های بهم پيوسته هستند؛ به اين قضيه شكستن قوانين طبيعی گفته نمی شود بلكه اثر گذاشتن يك موضوع طبيعی بر موضوع طبيعی ديگر است، زيرا موميايی كردن با تعفن و متلاشی شدن تناقض دارد. اگر از موميايی كردن اجسام بگذريم و به مرحله بالاتر از آن برسيم،حقايقی را خواهيم ديد كه مارا شگفت زده می كند. برای مثال قبور برخی از بندگان صالح خدا و ويران گشته و جسد آن ها به صورت تازه دفن شده يافته اند كه هيچ تغيیری نكرده، از جمله پيكر مرحوم شيخ صدوق را در يكی از مناطق تهران يافتند با اينكه از فوتشان ٩٠٠ سال مي گذشت بدن اون سالم بود. در ميان مردم با ايمان مشهور است؛ كه هركس بر انجام غسل جمعه مداومت كند،جسدش متلاشی نمی شود، بنابراين طبيعت برای خود موضوعی است و اراده خدا مافوق طبيعت است و فراتر از از ماديات و قوانين حاكم بر آن می باشد زيرا خداوند آفريدگار هر چيز طبيعی و هر ماده ايی است به هر صورت كه بخواد آن را تغيير می دهد و به هر شكلي كه بخواهد در آن دخل و تصرف می كند زيرا او به اشياء و ويژگی و صفاتشان مسلط است.

بنابراين حضرت مهدی عجل الله در زندگی خود مسائل بهداشتی را رعايت كرده وآنچه را مفيد و بی ضرر بوده را تناول كرده و از همه بيماری ها در امان بوده و سالم زندگی می كند و اعضا و جوارح ايشان با نشاط است و وظايف خود را به شكل احسنت انجام می دهند.بنابراين پيری و كهنسالی به جسم ايشان راه ندارد و از طراوت و شادابی برخوردار است و مانند جوانی كامل و نيرومند همه اعضای بدنش سالم است. همه اين موارد به خاطر قابليت و آمادگی و توانايی هايی است كه خداوند متعال در جسم حضرت مهدی عجل الله به وديعت گذاشته است و هر چقدر كه بخواهد بر عمر ايشان ميفزايد و سلامتی جسم او را از هر بيماری وآفت محافظت می نمايد.

طول عمر امام مهدی عجل الله در پرتو علم و دانش روز

بر اساس آخرین مطالعات علمی بشر،میزان دقیق عمری که بشر امکان دارد زندگی کند مشخص نیست. زیرا برای طول عمر انسان،یک مرز مشخصی نیست. عمرهای گوناگون درزمانهای گذشته وفعلی،معیاری نیست که بتوان با آن معیار عمر انسان را سنجید،زیرا زندگی بیشتر با حوادث و فجایع و دردهایی همراه است که باعث کوتاهی عمر می شود؛عواملی مانند سوءتغذیه، هوای ناسالم، عدم رعایت اصول بهداشتی، بیماری های مرگبار و غم و اندوه فراوان، و یاحتی جنگها در انهدام زندگی بسیار موثرند.
مجله مصری المقتطف می نویسد: همه بافتهای اصلی دربدن حیوان قابلیت یک زندگی بی نهایت را دارند و انسان اگر در معرض عوارضی که رشته حیات او را می برد،قرار نگیرد برایش ممکن است تا هزاران سال زنده بماند.
آخرین چیزی که تاکنون ثابت شده، این است که انسان به سبب رسیدن به مرز هشتاد یا صدسالگی نمی میرد بلکه عوارضی که دامن گیر برخی از اعضای بدنش می گردد، سبب تلف شدن او است و چون این اعضا با اعضای دیگر در ارتباط هستند همه آنها می میرند. از این رو اگر علم بتواند این عوارض را از بین ببرد، دیگر مانعی در راه استمرار حیات انسان نمی ماند و می تواند صدها سال زندگی کند. هم چنان که می بینیم طب جدید امیدوار است که دارویی برای طول عمر به دست آورد واز پیری جلوگیری کند و از سلولهای بدن انسان محافظت نماید.

طول عمر در این زمان، به دلیل این که عمر انسان های امروزی کوتاه است، غیرممکن به نظر می رسد و اگر چیزی در نظر ما ناممکن باشد معنی اش این نیست که حتما غیرممکن است. مثلا مردمی که در گذشته مسافت یک هزار کیلومتر را درطول یک ماه طی می کردند، امروز همین مسافت را در یک ساعت با هواپیما طی می کنند. حال اگر کسی صدسال پیش به مردم می گفت که ممکن است این مسافت در یک ساعت طی شود،کسی حرف او را باور نمی کرد زیرا برخلاف چیزی بود که آن ها می پنداشتند.
امروزه نیز همینطور است وجوامع بشری، پدیده ها را بر اساس عادت های جاری می شناسند و نه براساس علوم علمی.
بیشتر مقیاس های علمی در این جهان ناشناخته اند و بشر هنوز نتوانسته است با علم خود به آن ها احاطه پیدا کند و تنها توانسته است ظاهر پدیده ها را بدون آن که اسباب و علل آن ها را بشناسد،درک کند. پس هر پدیده ای سببی دارد و آن سبب نیز دارای دلیلی است و به این ترتیب هر معلولی علتی دارد.اسباب و مسببات به طور تسلسل وار می باشند و نتوانسته است که سبب اصلی و علت العلل را بشناسد جز این که بگوید:آن قدرت و اراده خداوند سبحان است و نه چیز دیگر !

منابع:
کتاب امام مهدی (عجل) از ولادت تا ظهور نوشته علامه سید محمد کاظم قزوینی.
سوره عنکبوت آیه 14.
سوره یونس آیه 142،143،144.
تفسیر برهان ذیل آیه کریم_اکمال الدین ج2 ص 523.
مجله مصری المقتطف,در شماره سوم,سال ۱۳۷۹هجری قمری,در مقاله ای تحت عنوان:آیا انسان میتواند در دنیا جاودانه شود.