اثبات وجود حضرت مهدی (عج) در تاريخ

1,651

چگونه مي شود اثبات كرد كه مهدی (عج) واقعا در تاريخ وجود داشته است؟ شايد شرايط خاص روحی_رواني اين باور را در ذهن مردم جا انداخته باشد؟ اين اصل كه مهدی رهبر موعود و منجی عالم بشريت است به صورت عام در احاديث نبوی و به صورت خاص در روايات ائمهِ اهل بيت آمده است، در اين روايات مساله به گونه ايی مورد تاكيد قرار گرفته كه جای هيچ گونه شكی باقی نمي گذارد، و چهارصد حديث فقط از طريق اهل سنت شمارش شده كه به ضميمه روايات شيعه به بيش از هزار روايت می رسد،در مورد خيلی از مسائل بديهی اسلام كه مسلمانان به آن معتقدند اين همه روايات واردنشده. اما تجسم اين انديشه در وجود امام دوازدهم ،دلايل كافی دارد كه كاملا قانع كننده است اين دلايل را می توان در دو دليل نقلی و علمی خلاصه كرد دليل نقلی وجود امام موعود را اثبات مي كند و دليل علمی ثابت می كند كه مهدی يك اسطوره و يك فرضيه نيست بلكه حقيقتی است كه وجود او در تاريخ لمس شده است.

در ادامه دليل نقلی و عقلی را شرح خواهيم داد.

دليل نقلی اثبات امام زمان عجل الله

صدها روايات و حديث از پيامبر اكرم صلی الله علیه و ائمه اهل بيت رسيده كه می گويد مهدی موعود دارای اين خصوصيات است: از اهل بيت است، از فرزندان فاطمه است، از نسل حسين(ع) و نهمين فرزند آن حضرت است، و روايتی كه می گويد جانشينان پيامبر ١٢ نفر هستند.

از راويان احاديث مهدوي از اهل سنت كه احاديث مهدوی را در كتاب خود ذكر كرده اند؛ می توان به ابوداوود در كتاب سنن، ترمذی در كتاب جامع،ابن سعد در كتاب الطبقات و غيره نام برد.
از راويان احاديث مهدوی از صحابه می توان به ام حبيبه (همسر رسول خدا)،ام سلمه(همسر رسول خدا)،جابر بن سمره،جابربن عبدالله انصاری،سلمان فارسی،و غيره اشاره كرد..
اين روايات مهدی موعود را در شخص امام دوازدهم تعيين كرده اند و با اينكه ائمه برای حفظ آن حضرت از قتل سعی داشتند مساله در سطح عمومی مطرح نشود در عين حال روايات زيادی در اين زمينه وارد شده،البته زيادی روايت به تنهايی نمی تواند مقبول باشد، بلكه در اينجا گواه خاصی وجود دارد كه دليل برصحت اين روايات است،در حديث شريف نبوی،سخن از امامان،جانشينان،اميران و سخن از دوازده تن آمده در بعضی از احاديث دوازده امام،و در بعضي دوازده خليفه،و در بعضی ديگر دوازده امير ذكر شده،اين احاديث همگی از كتاب های معتبر شيعه و سنی از قبيل صحيح بخاری،صحيح مسلم،سنن ترمذی،سنن ابوداوود نقل شده شدهاست.

احاديث مهدی(عج) در منابع روايی اهل سنت به خصوص كُتب *صحاح سته* با موضوعات مختلف مربوط به وجود مبارك حضرت (ع) فراوان به چشم می خورد. برخي از محققين به گردآوری و دسته‌بندی موضوعی روايات براساس نام آن حضرت، تاريخ ولادت، حسب و نسب، نشانه‌های قبل از ظهور، گستره‌ی حكومت، زمان ظهور، مكان ظهور، اصحاب آن حضرت و … پرداخته‌اند.

در اين‌جا براي نمونه به ذكر چند روايت از قديمیترين منابع عامه درخصوص ويژگی های آن حضرت اكتفا می نماييم:

جابر بن سمره از پيامبر گرامی اسلام(ص) نقل می كند كه فرمود: «لا يزال الدين قائماً حتي تقوم الساعه او يكون عليكم اثناعشر خليفه، كلهم من قريش»: «همواره اين دين تا روز قيامت باقي است، تا دوازده نفر خليفه كه تمامشان از قريش‌اند بر شما خلافت كنند.» (البخاری، ۴/۱۶۱)
ام‌سلمه از پيامبر اكرم(ص) نقل می كند كه فرمود: «المهدی من ولد فاطمه(س)»: «مهدی از فرزندان فاطمه(س) است.» (ابن‌ماجه، ۲/۱۳۶۸)
هم‌چنين ثوبان از پيامبر اكرم(ص) روايت می كند: «… ثم يجيء خليفه الله مهدي، فاذا سمعتم به فأتوه فبايعوه، فانه خليفه الله المهدي»: «… خليفه‌ي خدا حضرت مهدی می آيد، پس هنگامی كه شنيديد نزد او بشتابيد و با او بيعت كنيد كه او خليفه‌الله «مهدی» است.» (همان، ۲/۵۳۰)
زرّ از عبدالله روايت کرده که گفت: رسول خدا (ص) فرمود: دنيا تمام نمی شود تا آنکه مردی از اهل بيت من که نامش مانند نام من است، حاکم بر عرب باشد. (اين حديث در سنن ابو داود ـ که از کتب معتبر اهل سنت و در واقع از صحاح سته است ـ آمده است)

باب دوم روايات در گفته رسول خدا (ص) که مهدی از عترت من از فرزندان فاطمه است

سعيدبن مسيب می گويد: نزد ام‌سلمه درباره حضرت مهدی گفت‌وگو می کرديم ام‌سلمه گفت: شنيدم رسول‌ خدا (ص) می فرمود: مهدی از عترت من از فرزندان فاطمه (س) است. ابن‌ماجه اين حديث را در سنن خويش [که آن هم از صحاح سته به شمار می رود] ذکر کرده است».

دليل علمی اثبات وجود حضرت مهدی عجل الله

دليل علمی،تجربه است، تجربه ايی كه مدت زمان هفتادسال گروهی از مردم با او زندگی كردند،يعنی غيبت صغری.

اين غيبت برگزار شد تا مردم به تدريج با غيبت خو بگيرند و خودرا بر اساس آن بسازند،در اين مدت چهارتن از پاكترين وباتقوا ترين مومنان نيابت و جانشينی آن حضرت را برعهده داشتند،و در مدت هفتاد سال واسطه ميان او و مردم بودند و هيچكس در هيچ زمينه ايی خطايي از انها نديده و نشنيده است.
آيا تصور می كنيد امكان داشته باشد يك دروغ هفتاد سال دوام بياورد و چهارنفر با هماهنگی و يك صدا يك نقش را بازی كنند؟
آنان با رفتار صميمانه خود چنان در مردم اطمينان ايجاد كرده بودند كه همه به گفتار ویكردار آنان ايمان داشتند. آيا می شود اين چهارتن بگونه ايی نقش بازی كنند كه هيچكس به حقيقت پی نبرد در حالي كه اين افراد هيچ رابطه ي خاصي باهم نداشته اند تا بگوييم كه آنها تبانی كرده اند.از قديم گفته اند طناب دروغ كوتاه است امكان ندارد بتواند به اين شكل دوام بياورد و درتمام مدت موضوع كشف نگردد و همه به آن ايمان داشته باشند.
پس نتيجه ميگيريم كه پديده غيبت صغري ميتواند به عنوان يك آزموده علمی، دليل برواقعيت خارجي يك موضوع باشد و آن،وجــــــود،زندگـــــی و سپس غيبت حضرت عشق مهدی صاحب زمان است. آن حضرت پس از غيبت صغری خود اعلام كرده كه در پرده غيبت كبري خواهدرفت و از نظرها پنهان خواهد گشت و هيچكس اورا نخواهد ديد.

 

منابع:

كتاب الفبای مهدويت يا موعود نامه
نشريه موعود شماره١٤ص٨٠(مقاله شهيد سيدمحمدباقر صدر)