چهار توصیه ی پیامبر به حضرت زهرا سلام الله در وقت خواب

0 1,899

از حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) روایت شده: رسول خدا (صلى‌اللّه‌علیه‌و‌آله) بر من وارد شد، وقتی‌که بستر خود را پهن کرده بودم و قصد خوابیدن داشتم؛ فرمود: ای فاطمه، نخواب مگر این‌که چهار عمل بجا آوری: ختم قرآن کنی و پیامبران را شفیع خود سازی و اهل ایمان را از خود خشنود کنی و حجّ و عمره بجا آوری.

?این را فرمود و وارد نماز شد؛ من ایستادم تا نمازش را تمام کرد، گفتم: یا رسول الله، به چهار چیز امر فرمودی که من در این وقت قدرت بجا آوردن آن را ندارم، حضرت تبسّم کرد و فرمود:

? هرگاه سوره «توحید» را «سه مرتبه» بخوانی گویا ختم قرآن کرده‌ای و

? هرگاه به من و پیامبران پیش از من، صلوات فرستی ما شفیعان تو در روز قیامت خواهیم بود و

? هرگاه برای اهل ایمان استغفار کنی، تمامی آن‌ها از تو خشنود می‌شوند؛ و

? هرگاه بگویی: «سُبْحانَ اللّٰهِ وَ الْحَمْدُ لِلّٰهِ وَ لَا إِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَ اللّٰهُ أَکْبَرُ» حجّ و عمره کرده‌ای.

منبع:
عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال , جلد۱۱ , صفحه۸۵۷

متن عربی:
دخل عليّ رسول اللّه و قد افترشت فراشي للنوم، فقال: يا فاطمة، لا تنامي إلاّ و قد عملت أربعة: ختمت القرآن، و جعلت الأنبياء شفعاءك، و أرضيت المؤمنين عن نفسك، و حججت و اعتمرت، قال هذا، و أخذ في الصلاة، فصبرت حتّى أتمّ صلاته. قلت: يا رسول اللّه، أمرت بأربعة لا أقدر عليها في هذا الحال. فتبسّم صلى اللّه عليه و آله و سلم و قال: إذا قرأت «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» ثلاث مرّات فكأنّك ختمت القرآن؛ و إذا صلّيت عليّ و على الأنبياء قبلي كنّا شفعاءك يوم القيامة؛ و إذا استغفرت للمؤمنين رضوا كلّهم عنك، و إذا قلت: سبحان اللّه و الحمد للّه و لا إله إلاّ اللّه و اللّه أكبر، فقد حججت و اعتمرت .