نجابت مردان در قرآن

0 3,561
بخوانیم و تامل کنیم

نگاه به نامحرم چه تبعاتی بر شخص و در جامعه دارد؟

برخی از مردان که متاسفانه کنترل چشمانشان را پاک از دست داده اند، نقشی اساسی در از بین رفتن حیا و عفت زنان دارند.
مثالی ساده:
خانمی محجبه وارد مغازه می شود و در همان حین خانمی با حجاب و آرایش نامناسب وارد مغازه می شود. برخی مغازه دارها؛ توجه ویژه ای به خانم بدحجاب می کند؛ او را بیشتر راهنمایی می کنند و حتی گاه شاهد برخوردهای بد و تند با خانم محجبه بوده ایم …طوری رفتار می کنند که خود آن خانم محجبه از مغازه بیرون برود.
در محیط های اداری، برخی مسئولان بخش ها توجه ویژه ای به خانم های بدحجاب پیدا کرده اند! زن ها را صرف زیبایی می خواهند و صرف لذت بردن از تماشای آنها.
و …و….در محیط های بسیار دیگر
مرد محترم جامعه ی من
آیا می دانی اگر زنی بدحجاب را در هر جایی ببینی و به او بی اعتنایی کنی گامی در جهت بهبود وضعیت حیا برداشته ای؟
آیا می دانی اگر در محیط کاری ات، نگاهت را از زنان بپوشانی..دل امام زمانت را شاد کرده ای؟
آیا می دانی همین نگاه ها و شوخی هایی که در دانشگاه می کنی…توفیق چه کارهای عبادی ای را از تو می گیرد؟ که گاه شاید هرگز فرصت توبه هم پیدا نکنی؟
آیا می دانی اگر حتی کسی برای تو غمزه آمد، چون میرداماد یاد عذاب الهی بیفتی و روی از گناه برگردانی ..خداوند چگونه به تو عطا خواهد کرد؟
آیا می دانی اگر برای حفظ چشمان ظاهرت مبارزه کنی…خداوند چشم دلت را باز می کند؟
حالا مرد جامعه ی ما چقدر در این بی حیایی فعلی جامعه مقصر است؟
رواج بی حجابی و بی حیایی زنها در جامعه امروز…بخش عمده اش ..تقصیر همین مردانی است که هرچه زن بی حجاب تر باشد…او را بیشتر تحویل می گیرند! او نیاز به توجه مردها دارد و هرچه بیشتر نیازش برآورده می شود…بدتر می پوشد..بدتر آرایش می کند..
بماند که برخی از همین نگاه ها…دلشان اسیر می شود..با همین شخصی که زیبایی اش را برای همه نمایان می کند..ازدواج می کنند و بعد با شکستی بد…جدا می شوند…

حدیث امام صادق علیه السلام درباره نگاه به نامحرم

امام صادق علیه السلام، می فرماید: «نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای مسموم شیطان است و چه بسا یک نگاهی که حسرتی طولانی بر جای گذارد»
بحارالانوار، جلد 101-صفحه 40
مردان جامعه…یا علی…چشم های ما امانت الهی هستند…آنها را کنترل کنیم..تربیت کنیم