دنیا طلبی در قرآن

0 3,203
بخوانیم و تامل کنیم
حواسمان باشد چه داریم می طلبیم، بیشتر زمان زندگی مان را صرف چه می کنیم و از جان و دل خواهان چه هستیم
متن عربی آیه به این شرح است: مَنْ کانَ يُريدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ في‏ حَرْثِهِ وَ مَنْ کانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصيبٍ
حرث یعنی زراعت و مراد از حرث آخرت نتیجه و ثمره اعمال است که در قیامت به انسان عاید می شود. می فرماید: هر کس در طلب زراعت آخرت باشد ما زراعت او را افزون می سازیم، یعنی ثواب اعمال او را چند برابر می کنیم و هر کس که فقط نتایج دنیایی را در نظر داشته باشد و برای کسب آن بکوشد و نتیجه عملش را در دنیا بخواهد، ما از آن نتیجه دنیایی در همین دنیا به او می دهیم و دیگر درآخرت بهره ای نخواهد داشت.
اینطور نیست که اگر کسی فقط دنیا را اراده کند به هر چیزی که بخواهد برسد و از قدرت خداوند خارج شود؛ حتی کسی که فقط دنیا را طلب می کند باز هم بستگی به مشیت خداوند و خواست او دارد. اسباب طبیعت مادی نیز مطیع فرمان خداوند هستند. کسانی که آخرت را می طلبند خداوند دنیا و آخرت را به آنها می بخشد. دنیا طلبان به همه آنچه که طلب می کنند نیز نمی رسند.

حدیث امام صادق علیه السلام درباره تفسیر آیه 20 سوره شوری

ابوبصیر می‌گوید از امام صادق علیه السلام درباره معنی آیه 20 سوره شوری پرسیدم.
امام علیه السلام فرمود:« منظور شناخت امیرالمومنین علیه السلام و امامان معصوم است.»
درباره معنای « نزد له من حرثه» پرسیدم.
امام فرمود:« سهم خود را از دولت آنان به طور کامل خواهد گرفت.»
درباره معنای « و من کان یرید حرث الدنیا نؤته منها و ماله فی الآخرة من نصیب» پرسیدم.
امام فرمود:« در حکومت حقِ امام زمان، سهمی برای او نیست.»
مفهوم
دنیاطلبان مطلق، در حکومت امام زمان عجل الله سهمی ندارند یعنی امام، به آنها مسئولیتی نخواهد داد. کسانی که فقط به دنیا فکر کنند، به شناخت و معرفت به امامان معصومین علیه السلام نمی رسند. کسانی که آخرت گرا باشند و فقط دنیا را نخواهند. خداوند هم به آنها آخرت را می بخشد و هم از حکومت امام زمان عجل الله بهره مادی و معنوی خواهند برد.
منابع:
بحارالانوار، ج 51، ص 63
تفسیر المیزان